sund madplan

Sund madplan

Klokken nærmer sig 15.00, og jeg har snart fri. Jeg skal hjem og lufte hunde, og så skal jeg lave mad. Men hvad skal vi have at spise? Det skal være noget nemt i dag. Lå der egentlig ikke en hel pose gulerødder i køleskabet? Hmm, måske er de blevet dårlige – jeg må hellere købe en ny pose. Jeg er egentlig også lidt sulten allerede. Jeg havde heller ikke så meget med i madpakken idag. Måske kan jeg lige købe en snack, som jeg kan spise inden jeg går med hundene. Hov der er et god tilbud her, jeg køber lige lidt ekstra, vi får det nok brugt. Inden jeg får set mig om, er der havnet en masse ting i indkøbskurven, men jeg ved stadig ikke, hvad vi skal have til aftensmad. Jeg ringer til Sejer. Han forslår, at vi henter en pizza. Jeg går til kassen, og køber det jeg har i kurven. Jeg spiser min snack på vej hjem, og vi bestiller en pizza til aftensmad…
Alt det ovenstående, er alt det vi gerne vil UNDGÅ i vores hverdag. Det er stressende, det er dyrt, og ofte er det usundt.

Glemt alt om stress og impulskøb

For at undgå dage som beskrevet ovenfor laver vi madplan. Det var Sejers idé, og i starten var jeg imod. Jeg var sikker på, at hvis alle måltider var planlagt, så ville jeg ikke gide spise det. Lidt som at sige til et barn, at “du må ikke”, og så vokser der pludselig en lyst til netop at gøre det. Sådan troede jeg, at jeg ville have det med en sund madplan. Men jeg må æde mine ord! Jeg er virkelig glad for det. Og det er blevet uundværlig for at vores hverdag hænger sammen. De uger vi spiser usundt og henter takeaway, er de uger vi ikke har lagt madplan. For selvfølgelig er der sådanne uger! Ligesom alle andre er vi ikke hellige. Vi er fx. meget glade for durum med kebab fra den lokale pizzamand.

sund madplan ipad

Planlægning og food prep

Jeg skrev tidligere om food prep. En sund madplan og food prep hænger godt sammen. Vi gør det gerne sådan, at lørdag eller søndag er planlægning-, handle- og foodprep dag. Vi planlægger frokost og aftensmad for hverdagene i den kommende uge. De dage vi kan se, vi får travlt, planlægger vi at lave dobbeltportion dagen før, så vi kan spises rester. Jeg har sjældent ikke lyst til at lave mad, men på travle dage eller i stressende perioder, kan planlægningen være uoverskuelig. Derfor er det vigtigt, at madplanen bliver lavet på de dage, hvor tiden og lysten er der. Vi bruger selvfølgelig også ofte Hapsengewesen.dk til at få inspiration, og komme i tanke om eventuelt glemte opskrifter.

Varieret kost

Det kan være fristende at skrive “rugbrød med markel” på alle hverdagene, og vupti så er der madplan. Men den går ikke. Jeg kender mig selv godt nok til at vide, at vi ikke skal længere hen end til onsdag, før makrelmadder hænger mig langt ud af halsen. Jeg har her lavet et eksempel på en uges madplan, hvor både frokost og aftensmad er varieret og tilpasset efter ugens andre planer.

sund madplan

Mandag
Morgen: Skyr med frugt og nødder
Frokost: Fyldte squash som jeg har forberedt søndag aften.
Aften: Wok med kylling til aften, som jeg laver mandag aften. Jeg bager desuden et rugbrød, som vi skal have med senere på ugen.

Tirsdag
Morgen: Bananpandekager
Frokost: Fyldte squash som jeg har forberedt søndag aften.
Aften: Wok med kylling til aften, som jeg lavede i går aftes. Jeg spæder til med lidt ekstra kokosmælk, da retten ellers kan blive lidt tør. Maden kan laves på kort tid, så jeg kan nå til agility kl. 19.30.

Onsdag
Morgen: Skyr med frugt og nødder
Frokost: Rugbrød med æg og makrel. Ægget koger jeg, mens jeg spiser morgenmad.
Aften: Meatzza med hytteost og søde kartoffelfritter. Det tager ca. 45 minutter at lave.

Torsdag
Morgen: Glutenfri pandekager med ahornsirup
Frokost: Rugbrød med torskerogn.
Aften: Tomatsuppe med gulerødder og frisk mozzarella.

Fredag
Morgen: Vi får morgenmad på jobbet
Frokost: Rugbrød med æg og makrel. Ægget koger jeg, mens jeg spiser morgenmad.
Aften: Kyllingespyd med bønnefritter og butternutsquash. Dertil laver Sejer sin fantastiske whiskysauce – det er jo fredag.

Weekenden
Lørdag skal vi til fødselsdagbrunch med familien, og om aftenen skal vi til indflytterfest. Søndag bruger vi på at ligge madplan den kommende uge samt indkøb og food prep.

Husk snydedagene

For ikke at gå sur i en sund madplan, er det selvfølgelig også vigtigt at lave plads til snydedagene. Med snydedage mener jeg, de dage det ikke står i kalenderen, hvad vi skal have til aftensmad. Det er også derfor, vi ikke har madplan i weekenden. Ofte har vi planer, og hvis ikke har vi god tid til at lave mad og finde på. Sidstnævnte kombinerer vi så med, at få lagt madplan for den kommende uge og handle stort ind.

Så i stedet for at have en dårlig madpakke med, stresse over aftensmaden efter fyraften, handle en masse usammenhængende og alligevel ende med at bestille pizza – så kører jeg direkte hjem. For der ER handlet. Menuen ER bestemt. Og jeg har haft en GOD madpakke med. Vi har sparet tid, vi har sparet penge, og samvittigheden har det godt – også selvom vi spise en is til dessert på en tirsdag(!).

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked (*).

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>